אלו אבחונים שנעשים בשפה, חשבון ו/או אנגלית. מטרתם לברר מדוע קשה לתלמיד להצליח במקצוע מסוים ומדוע יש פער בין יכולותיו לבין השגיו.
ככלל, קיימים שני ערוצים בהם כל תלמיד משתמש בלמידה: חזותי ושמיעתי. בערוץ החזותי נבדקת יכולת חשיבה בלתי מילולית וכישורי חשיבה, ללא השענות על ידע קודם. בערוץ השמיעתי נבדקת יכולת חשיבה מילולית מופשטת והתמודדות עם מידע בדיד ועם מידע בהקשר.
באבחון נבדקים תשתיות הבסיס בתהליכי הקריאה ואף המנגנונים הקוגנטיביים העומדים בבסיסם. כמו כן, תפקודי השפה נבדקים בבחינת ידע סמנטי, קריאה, כתיבה והבנת הנקרא.
באבחון נבדקים גם תפקודי הזיכרון, עיבוד המידע החזותי בשילוב תהליך גרפו מוטורי ותפקודי קשב חזותי.
בכל אבחון באים לידי ביטוי מוקדי הכוח של התלמיד והקשיים המשפיעים על תהליכי הלמידה וההישגים. כמו כן, באבחון קיים גם מידע התרשמותי הנוגע לאחיזת עפרון יעילה, הפעלת אסטרטגיות ובדיקת תפקודים ניהוליים. תפקודים אלו הם פועל יוצא של יכולת תכנון וארגון והם מאפשרים לתלמיד להתמודד עם משימה חדשה ביעילות או בחוסר יעילות.
מן האבחון ניתן ללמוד גם על סגנון העבודה של התלמיד, וכך להבין את ההשפעה על הלמידה.
לסכום, אבחון הוא דבר מורכב ומשמעותי השופך אור על יכולותיו וקשייו של הילד. חשוב מאוד לשם קידום יכולות התלמיד לקבל המלצות לביה"ס, להורים ובמידת הצורך גם עבור ההוראה המתקנת.