מתי נכון להתחיל עם חוגי אנגלית לילדים?
שלום, שמי מירי וייסלר מורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית.
אני מתארת לעצמי, שכל שנה בחופש הגדול או בתחילת שנה"ל, אתם מתלבטים לאיזה חוג לרשום את הילד/ה. יש הורים שמאפשרים זכות בחירה לילד, יש הורים שקובעים בשביל הילד ויש הורים שמכוונים את הילד ומשתפים אותו.
אני אם לארבעה ילדים ומאמינה שתפקידנו כהורים להכין את ילדינו לחיים בצורה מיטבית.
כיום, השפה האנגלית מהווה כרטיס כניסה לרכישת מקצוע נרכש וחשיבותה יקרה מפז. בנוסף, חשיבותה רלוונטית לחיי היום יום של כולנו: שיחה ותקשורת בזמן נסיעה לחופשה בחו"ל,
חיפוש מידע באתרים ויצירת קשר עם חברים בעולם, וכמובן, משחקי מחשב.
בתוך החשיבות הרבה, אני יכולה להציג לכם מספר מטרות ללימוד אנגלית בגיל הרך:
- חשיפה לשפה האנגלית.
- מודעות לצלילי השפה והגייתה.
- בניית אוצר מילים.
- לימוד חוויתי ומהנה שיהווה את אבן היסוד בבניית גישה חיובית לשפה האנגלית.
- מיצוי מירבי של יכולת הקליטה והיישום של הילד בגיל הרך.
הסיבה שרצוי להתחיל מוקדם נעוצה בגמישות המוח המאפשרת לילד ללמוד שפה זרה באופן טבעי וקל. בהדרגה, הילד מתרגל למבטא ולאינטונציה שבשפה ובונה אוצר מילים פסיבי. כושר הקליטה של הילד ויכולת חיקויו בגיל הרך, מאפשרת לו ללמוד את הגיית המילים באופן נכון. בהמשך, הוא מגיב בתנועות (body response) למושגים שאליהם הוא נחשף ושר שירים הלקוחים מעולמו המוכר.
בטווח הארוך, תכנית חוויתית (הבנויה משילוב של מוסיקה, תנועה, משחק ועבודות יצירה) בונה קרקע פורייה לקליטת השפה.
חשיפה שכזו מתאימה לילדים מגילאי שנתיים ומעלה.
מה שחשוב הוא, לתת המשכיות מידי שנה.
חשיפה של חוג אחת לשבוע ושימוש במושגים הנלמדים מתוך שילובם בשגרת היום יום נותנת תוצאה מנצחת, וכך ילדים בני שנתיים שלוש ומעלה מוצאים את עצמם שרים ועונים באנגלית מתוך הבנה.
אל תצפו שהמורה תדבר בשיעור רק אנגלית. תחשבו לרגע, אילו הייתם בשיעור סינית לפחות חצי שעה, מתי הייתם "מאבדים" את המורה. לכן, יש לשלב בין שפת האם והשפה האנגלית, והדרגה, להגדיל את מינוני השימוש בשפה האנגלית. בגלל גמישות המוח, ילדים מקבלים זאת באופן טבעי וקל.
אני מקיימת חוגים שכאלה בגני ילדים באזור השרון, ובכלל חושבת שנכון לחשוף את הילדים לאנגלית חוויתית עד השלב שבו מתחילים בלימוד קריאה וכתיבה, כלומר, במרבית בתיה"ס כיתה ג'.
אז באיזה חוג תבחרו לשלב את ילדכם בשנה הבאה?